Selasa, 5 Mei 2009

tentang pokok

apa dia pokok tumpang? pokok tumpang adalah sejenis tumbuhan yang melekat di satu-satu pokok untuk hidup, menyedut zat-zat yang pokok ditumpang untuk membesar, untuk menjadi sebuah pohon yang hidup segar dengan hanya menumpang. ada dua ketagori pohon menumpang, satu- pohon yang baik - pohon baik ianya membesar sedikit, dan melahirkan bunga-bunga yang cantik dan wangi, dua- pohon yang jahat - pohon yang menumpang dan langsung tidak memberikan keceriaan, malah jika dibiarkan lama-lama ia akan menjadi banyak, bagaikan penaklukkan senyap yang lahir dari naluri tumbuhan itu sendiri, pokok yang di tumpang tak boleh menghasilkan buah malah akan mati lama kelamaan.

itulah sifat-sifat semulajadi yang ada pada pokok tumpang ada yang baik dan jahat.

jika kita terbitkan sifat-sifat itu kedalam fitrah semula jadi manusia kita akan nampak apa yang selalu kita hadapi, cuma bezanya pokok lebih baik dari manusia dari segi kejahatannya...

dalam hidup aku sehari-hari, aku tak lari dengan musuh, sama ada musuh yang terang-terang atau musuh senyap. aku tak berape nak amek pusing sangat dengan musuh-musuh aku neh, sebab aku boleh dikirakan jarang la buat jahat, erm tak kacau langsung pun sape-sape, duduk umah tulis blog ahahahhahha, tapi kenapa aku ada musuh...???

tah aku pun tak tahu macam mane aku buleh ada musuh, penat aku memikirkan nya, tapi tak dapat juga sebabnya... aku berandaian bahawa musuh-musuh aku neh iri hati ajerk.. tak lebey dari itu.

apapun yang dikatakan musuh itu tetaplah musuh, musuh yang jika dibiarkan akan lebey menjadi-jadi perbuatan jahatnya terhadap diri kita, macam mana nak buat?

aku bukan askar yang ada senjata melawan musuh, aku hanya petani tentera mencari rezeki di bumi tuhan, aku sedar yang manusia di dunia ini hanya menumpang di bumi pinjaman, adat menumpang kene lah malu sikit kat TUAN punya tempat yang kita tumpang, jadi sedar lah aku persengketaan bukan jalan terbaik untuk kita yang hidup sebagai menumpang nih.

jadi berbaik-baik sesama kita adalah jalan yang paling baik, jalan yang di persetujui oleh mana-mana pihak.

berbalik dengan pohon tumpang tadi, kalau dah banyak sangat tuh buang lah, kalau kita sayang kan pokok kita, dengan cara ini kita dapat hasil dari pokok kita, kita dapat makan buah kita dapat apa yang kita tanam, kalau tak sayang biarkan ajerk

jadi pasal musuh aku tadi, jalan penyelesaian nya, aku ignore ajerk ape yang dia dah buat kat aku, sebab kalau nak pikir banyak-banyak lagi akan menyusut kan kepala..... wat tak taw ajerk lah ahahahhahahaha

cari lah pokok tumpan len yang boleh berbunga-bunga, bila dah berbunga-bunga secara sendiri nak buang sayang malah kita jaga dan kita beri baja.

walau aper pun kaedah kita menyelesaikan masaalah, kita jangan lupa apa yang kita ada, yang kita janji dan yang kita sembahi..... TUHAN yang Agung, TUHAN yang beri kita 'kebenaran' menumpang di tempat nyer, kerana setiap apa yang kita lalui dan hadapi adalah ketentuannya..... kadang-kadang kita lupa.... lupa yang kita ada TUHAN....

tah ape-ape aku merepek.....

2 ulasan:

LYS berkata...

ko mmg suke merepek..!

yutaro (yant) berkata...

ahahahhahaha dah kisah aku, aku merepek lah, aper lah ko neh

TUHANKU

Siapalah aku tanpa pertolongan Engkau Tuhanku. Aku langsung tak layak bergelar sebagai hamba kerana saban hari lagakku dan sikapku dengan Mu tak melayakkan aku bergelar hambaMu. Aku masih membesarkan dan mengutamakan yang lain selain Mu. Aku sedar semua itu salah tapi aku lemah. PertolonganMu amat ku harapkan Tuhanku. Bantulah aku selalu dan jangan tinggalkan aku dalam kelalaian. Aku sedar tapi aku lemah. Mazmumah ku terlalu tebal sedangkan mahmudahku hampir tiada aku rasa. Ampunkanlah aku wahai Tuhan.
Bantulah aku didalam aku membaiki diri ini.
Pimpinlah aku untuk mendekatkan diri kepadaMu.

Amin